Yksilöllistetty oppimäärä
Perusopetuksen oppimäärää voidaan yksilöllistää, jos oppilaalla ei ole edellytyksiä suoriutua perusopetuksen jonkin oppiaineen oppimäärästä hyväksytysti. Tavoitteiden tulee olla oppilaalle sopivia ja riittävän haastavia.
Haapajärven perusopetuksen koulussa voidaan yhden tai useamman oppiaineen oppimäärä yksilöllistää, mikäli oppiaineen tavoitteita ei saavuteta tuesta huolimatta. Yksilöllistäminen edellyttää päätöstä erityisestä tuesta. Oppilaalle laaditaan henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS).
Oppimäärän yksilöllistämisestä määrätään erityisen tuen päätöksessä oppiaineittain. Yksilöllistämispäätöstä tarkastellaan tilanteen mukaan ja muutetaan tarvittaessa.
Haapajärven perusopetuksen koulussa voidaan yhden tai useamman oppiaineen oppimäärä yksilöllistää, mikäli oppiaineen tavoitteita ei saavuteta tuesta huolimatta. Yksilöllistäminen edellyttää päätöstä erityisestä tuesta. Oppilaalle laaditaan henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS).
Toimi näin
Oppilaan oppimäärä yksilöllistetään rehtorin tai koulunjohtajan esityksestä, esitykseen liitetään oppilaasta tehty pedagoginen selvitys. Päätöksen asiassa tekee sivistysjohtaja.
Kenelle ja millä ehdoin
Oppimäärän yksilöllistäminen edellyttää, että oppilaan koulunkäynnistä tehdään pedagoginen selvitys, joka sisältää arvion oppilaan erityisen tuen tarpeesta. Yksilöllistäminen perustuu myös psykologin lausuntoon.
Tausta ja lainsäädäntö
Esiopetuksen tai perusopetuksen oppimäärää voidaan yksilöllistää, jos oppilaalla ei ole edellytyksiä suoriutua perusopetuksen jonkin oppiaineen oppimäärästä hyväksytysti. Tavoitteiden tulee olla oppilaalle sopivia ja riittävän haastavia.
Oppimäärän yksilöllistämisestä määrätään erityisen tuen päätöksessä oppiaineittain. Yksilöllistämispäätöstä tarkastellaan tilanteen mukaan ja muutetaan tarvittaessa.
Oppimäärän yksilöllistämisestä määrätään erityisen tuen päätöksessä oppiaineittain. Yksilöllistämispäätöstä tarkastellaan tilanteen mukaan ja muutetaan tarvittaessa.