Saaren luontopolku

Saaren luontopolku 2,5 km

Saapuminen

Reitille voi lähteä Siiponkosken Jokikeskuksen tai Tiitonrannan puolelta.

Siiponkosken kautta:
Reitille pääsee myös Siiponkosken Jokikeskuksen kautta. Jokikeskus sijaitsee Haapajärven keskustasta lähdettäessä Nivalaan päin n. 4 km, ja käännytään isolta Nivalantieltä vasemmalle, Siiponkosken tienviitan osoittamaan suuntaan. Pienempää Siiponkoskentietä ajetaan n. 100 m ja käännytään vasemmalle Siiponkosken Jokikeskukseen (ent. Siiponkosken koulu), ja saavutaan pihaan. Isosaareen johtava silta alkaa heti rannasta, josta pääsee Isosaaren reitistölle.

Myllynkedon kodan kautta:
Haapajärven keskustasta ajetaan Tiitonrannantietä n. 4,3 km, ja käännytään oikealle kevyen liikenteen väylälle, jota jatketaan n. 400 metrin verran, ja saavutaan Myllynkedon kodalle. Myllynkedon kodalta lähdetään oikealle kevyen liikenteen väylää pitkin n. 100 m, ja käännytään vasemmalle riippusillalle, ja heti sillan ylittämisen jälkeen alkavat reitit.

Reittihuolto

Siiponkosken kyläyhdistys ry
puh. 044 725 8622

Reittiseloste

Molemmin puolin saarta on kaksi isompaa, Kalajoen uoman ylittävää, kävelysiltaa. Nimensä mukaisesti reitti kulkee saaressa. Reitin voi kulkea myötä-, tai vastapäivään. Reitti on merkitty maastoon viitoin. Reitin varrella on luonto- ja havaintotauluja kertomassa alueen historiasta ja luonnosta, jotka selkeyttävät hyvin aluetta.  Vaikka virallisissa kartoissa ei näy erikseen entisien koskien nimiä, saaren reitin alussa ja Isosaaressa olevat opastaulut kertovat, että riippusillan länsipuolen osuus olisi Kihlakoskea ja itäpuoli Jaakolankoskea.

Isosaari on luonnonsuojelualuetta, ja sen osuus polusta on pääasiassa kohtalaisen helppokulkuista kuusivoittoisen metsän polkua, jota on kuljettu niin runsaasti, että puiden juuret ovat polulla paljastuneet. Maapohja on siis melkoisen kulunut, ja polku leventynyt käytön myötä.  Isosaaressa on paljon eri sivupolkuja, mutta viitoitus ohjaa kulkijan saaren suositummalle pääreitille, joka mukailee saaren ranta-alueita koko saaren ympäri. Korkeuserot Isosaaren poluilla ovat vähäiset, ja sivukallistuksiakaan ei käytännössä ole.

Noin 300 m jälkeen saavutaan jälleen joen ylittävälle pienelle kävelysillalle, johon on noustava hieman hankalia kolmiomaisia portaita myöten, jotka on kiinnitetty viistoon luiskaan. Sillan toisella puolella ollaankin taas mantereella.  Melkein heti kulkusuunnassa vasemmalla on rannassa hieno puinen taukopenkki, jolla on hyvä katsella vesistömaisemaa.

Tällä leveän reitin osuudella maapohja on hakepohjaiselle polulle tyypillinen, eli kävelytuntuma on erittäin pehmeä ja joustava.

Sillan ylityksen ja taukopenkin jälkeen kuljetaan n. 125 m jälleen pienelle sillalle, joka johtaa Marikansaareen. Ennen Marikansaareen johtavaa siltaa, grillikodan vierestä, löytyvät infotaulu sekä päällekkäin pinotut myllynkivet, jotka kertovat mm. alueella sijainneesta myllystä.
Pikkusillan toisella puolen sijaitseva Marikansaari on pieni lehtometsäinen saari, jossa luontopolku kiertää ympyräreitin n. 200 m verran.

Grillikodan vieressä on pieni laituri, ja tulipaikka pöytineen ja penkkeineen. Lähistöllä on myös puuliiteri.

Siitä reitti jatkuu parin sadan metrin päähän uuden infotaulun kohtaan. Lintutornille matkaa kohdalta on n. 200 m. Vaihtoehtoisesti tästä kohdasta voi poiketa lammen ohi kulkevalle lyhyelle pitkospuureitille. Lintutornin vieressä on jälleen infotaulu, joka kertoo alueen esihistoriallisesta elämästä sanoin ja kuvin. Näkymä tornista ei kanna kovin kauas, mutta silti torniin nousija saa hyvän yleiskuvan läheisestä ympäristöstä.

Opasteita seuraamalla palataan pian takaisin joen ylittävälle pienelle sillalle ja takaisin Isosaareen. Loppuosuus reitistä Isosaaressa, sen pohjoisella ja itäisellä puoliskolla on hieman alkua vaikeakulkuisempaa ja märempää. Saaren koilliskulmasta löytyy isompi kävelysilta, ja sen jälkeen lyhyt mäkinen soratien pätkä johtaa Siiponkosken Jokikeskukselle.