Hullun Polku

Hullun polku 6,8 km

Saapuminen

Haapajärven keskustasta ajetaan Ouluntietä (58) Kärsämäelle päin n. 22 km ja käännytään vasemmalle Harjuntielle, Kylätalo Eurola, josta reitti alkaa, on heti oikealla.

Reittihuolto

Jokuset kyläyhdistys ry
puh. 040 028 1680

Reittiseloste

Hullun polku on kävelyreitti ja edestakaiselta matkaltaan 6,8 km. Reitti alkaa Kylätalo Eurolan laavulta, jonka vierestä lähdetään siltaa pitkin pellolle, pelto ylitetään ja noustaan kapealle maakannakselle. Maakannaksen toisella puolella virtaa Kuusaanjärveen laskeva Ruonaoja ja toisella puolella on peltomaisema. Maakannaksen toisessa päässä laskeudutaan rinneportaita pitkin pellolle. Reitti mukailee pellon oikeata reunaa ja polun oikealla puolella on edelleen Ruonaoja. Pellon reunaa jatketaan n. 300 m mennään sillan yli ja jatketaan menosuunnassa vasemmalle tulevalle pitkospuuosuudelle ja jatketaan viittoja seuraten. Pitkospuiden jälkeen maasto on alussa rämemäistä ja metsäpohja muuttuu vähitellen kuivemmaksi kangasmetsäksi. Reitti jatkuu n. 600 m,  jonka jälkeen tullaan hakkuuaukean reunaan. Tästä käännytään oikealle, ja kävellään n. 80 m ja saavutaan Ruonanjärven laavulle.

Ruonanjärven laavulta erkanee kaksi ajouraa, joista toinen lähtee tulosuunnasta katsoen vasemmalle ja toinen jatkuu suoraan eteenpäin. Reittiä voi jatkaa suoraan eteenpäin Tervakankaan tielle, Hullun Polun pistoreitille, jonne on matkaa 700 m.  Toissijaisesti voi lähteä Hullun Polusta vasemmalle lähtevää uraa. Ura jatkuu n. 300 m, jonka jälkeen käännytään vasemmalle ja kuljetaan hakkuuaukean reunaa n. 170 metriä ja tullaan kohtaan mistä alkaa metsäautotie. Tässä reitti haarautuu. Hullun Polkua voi jatkaa suoraan viittoja seuraten metsäautotietä pitkin tai kääntyä oikeaan metsäosuudelle. Maasto metsässä on vaihtelevaa ja suurimmalta osaltaan helppokulkuista muutamaa märkää ja pehmeää kohtaa lukuun ottamatta. Metsäosuutta kävellään n. 1,3 km, kunnes tullaan metsäautotielle, joka on osa Hullun Polku -reittiä. Metsäautotie on samaa tietä, jonka päässä reitti haarautui n. 1,3 km aiemmin ja samalla Hullun polun kääntöpaikka.

Kulkija voi valita, palaako samaa metsäreittiä takaisin vai kääntyykö metsäautotiellä vasemmalle Hullun polun reitille ja kulkee viitoitusta seuraten tietä pitkin n. 1,6 km tien päähän takaisin reitin haarautumiskohtaan ja jatkaa siitä samaa Hullun polku reittiä Ruonanjärven laavulle ja edelleen Kylätalo Eurolaan. Hullun polulta voi jatkaa Kaarlon kierros reitille, kun kääntyy metsäautotiellä reitin kääntöpaikalta oikealle ja kulkee n. 300 m tietä pitkin Kaarlon kierroksen alkuun. Reitti on viitoitettu maastoon ja reitin varrella on alueen luonnosta ja historiasta kertovia tauluja.